Sokeri

Lue myös:

Oletko syönyt tänään sokeria?

 

raakaruokosokeri”Sokeri syntyy luonnossa” ja ”aito luonnon tuote” ovat mainostekstiä, joilla meille halutaan luoda mielikuva sokerin terveellisyydestä. Kaupassa myynnissä oleva tavallinen sokeri – ruokosokeri – on kuitenkin kaukana luonnon tuotteesta. Se on pitkän jalostusprosessin läpikäynyt teollisuustuote. Sokeriruo’osta ja -juurikkaasta erotetaan sokeripitoinen mehu, joka suodatetaan ja kiteytetään. Valkoisesta sokerista on täysin poistettu kaikki alkuperäisessä kasvissa olevat ravintoaineet. Puhdas valkoinen sokeri antaa vain ns. viihdekaloreita eikä lainkaan vitamiineja, kivennäisaineita tai ravintokuituja. Tavallinen sokeri on ravitsemuksellisesti ajateltuna siis täysin tarpeeton. Sama koskee tummaa sokeria, hedelmäsokeria, fariinisokeria ja siirappia – ne ovat keholle tarpeettomia.

 

Joskus kuulee välitettävän, että sokeria on pakko syödä, koska aivot tarvitsevat sokeria. Elimistö valmistaa kuitenkin tämän tarvitsemansa sokerin pilkkomalla mitä tahansa hiilihydraattia sisältävää ruokaa (esim. ruisleipä) sokeriksi ja aivojen energiaksi. Lisättyä sokeria ei siis tarvita.

Voidaan siis sanoa, että sokeri ”köyhdyttää” ruokavaliota. Mitä enemmän sokeria, sitä vähemmän tärkeitä ravintoaineita. Huomion arvoinen seikka on myös se, että sokeri lihottaa, koska ylimääräinen sokeri muuttuu elimistössä rasvaksi. Monesti sokerinen tuote sisältää runsaasti myös rasvaa, mikä lisää edelleen tällaisen tuotteen lihottavuutta, tästä esimerkkinä suklaa.

Moni voi ajatella, että ei käytä sokeria lainkaan, mutta ei huomaa, että vain osa sokerista on näkyvää. Piilosokerilta on lähes mahdoton välttyä. Sitä on kekseissä, kakuissa, makeisissa, mehujuomissa, limonadeissa, alkoholijuomissa, jogurteissa, aamiaismuroissa, jopa ketsupissa ja sinapissakin.

 

Harvoin tulemme ajatelleeksi, kuinka paljon ruoissamme on piilosokeria:

– 1 pullollinen limonadia                     15 palaa sokeria

– 1 suklaapatukka                                  7-9 palaa

– 2 dl sokeroitua jogurttia                    5-8 palaa

– 2 dl muromysliä                                   6 palaa

– 1, 25 dl vanukasta                               4-5 palaa

– 1 jäätelötuutti                                      4 palaa

– 1 korvapuusti                                      2-3 palaa.

– 1 rkl kaakaojauhetta                           2 palaa

 

Paljonko sokeria voi siis käyttää?

Hyvänä nyrkkisääntönä aikuisille voidaan pitää, että yli 50 g ei tule ylittää. Tämä vastaa noin ½ dl hienoa sokeria tai 17 sokeripalaa. Esimerkiksi ½ litran limonadipullollisesta tulee jo 45 grammaa sokeria.

Käytännössä sokerin määrän arvioiminen on lähes mahdotonta, koska sitä ei useinkaan merkitä pakkauksiin. Sokerimerkintää on turha etsiä esim. limonadipullosta, sitä ei ole. Usein sokeri kätkeytyy sanan hiilihydraatti suojiin, sillä sokeri kuuluu hiilihydraattien ryhmään. Kuluttajan kannalta olisi hyvä, jos sokerin merkitseminen olisi pakollista.

Oletko sinä syönyt tänään sokeria -näkyvää tai piilosokeria? Sokerin syöminen on kuin laittaisi väärä bensaa auton tankkiin: ei toimi kunnolla! Kehosikaan ei toimi kunnolla, jos lataat sinne huonoa polttoainetta.

Marjo Mannelin

laillistettu ravitsemusterapeutti